HISTORIA
|
|
Els orígens de la ciutat
L'any 218 aC, Anníbal, el cabdill púnic,
conqueria Sagunt, ciutat aliada de Roma, i trencava així
les clàusules del Tractat de l'Ebre firmat vuit anys abans
entre Cartago i Roma. Declarada per segona vegada la guerra entre
les dues urbs, Anníbal es va dirigir amb el seu exèrcit
cap a Itàlia en una expedició sorpresa. Tot allò
que no es va considerar imprescindible per a la llarga marxa es
va deixar en un campament instal·lat a prop d'una ciutat ibèrica
del nord-est hispànic que Polibi denomina en grec Kissa i
Livi, en llatí, Cissis.
Sorpresa per la maniobra, Roma va enviar a Hispània
un exèrcit sota el comandament de Gn. Escipió per
tallar a Anníbal les seves bases de subministrament.
L'exèrcit romà va desembarcar a la
ciutat aliada d'Emporion (Empúries) i es va dirigir tot seguit
contra la base cartaginesa, va conquerir-ne el campament i el seu
ric botí, i també Cissis, la ciutat ibèrica
veïna que, tanmateix, només va donar, ens diu Tit Livi,
un botí molt pobre: "parament bàrbar i roba d'esclaus".
Seguidament, l'exèrcit romà va establir un campament
d'hivern que els dos autors denominen ja Tarraco.
La investigació arqueològica ha permès
provar que la base militar romana i la ciutat ibèrica estaven
situades al mateix indret. Es tractava d'un turó costaner
al costat de la desembocadura del riu Francolí, l'antic Tulcis,
envoltat de bones terres agrícoles (l'actual Camp de Tarragona)
i turons rics en recursos forestals. La desembocadura del riu formava
una petita cala portuària que va afavorir el desenvolupament
d'un oppidum, un petit poblat fortificat ibèric com tants
altres dispersos per les costes de Catalunya i el llevant hispànic.
Com que l'oppidum es situava a la part baixa del turó, a
la vora del desnivell que presidia l'esplanada portuària,
Gn. Escipió va preferir assegurar la defensa del seu campament
situant-lo al cim del turó, dominant l'assentament indígena
i separat d'ell.
La Guerra Púnica en terra hispana duraria
dotze llargs anys, durant els quals la ciutat i el castrum veí
van experimentar una activitat incessant. Per a Roma, Tàrraco
va ser el seu quarter general a la península Ibèrica:
lloc d'hivernada de l'exèrcit, port d'arribada de reforços
i subministraments des d'Itàlia, residència dels ostatges
que asseguraven la fidelitat dels aliats ibers, tresor del botí
de guerra aconseguit, seca monetal, presidi de presoners, graner
i magatzem d'intendència.
Fou a més la seu de les grans assemblees
entre els generals romans i els diferents pobles ibèrics
que progressivament van anar prenent el partit de Roma durant el
conflicte, entregant ostatges i guerrejant juntament amb les legions
com a tropes auxiliars.
Durant la guerra es van encunyar a Tàrraco
dracmes i denaris de plata i també unitats de bronze per
pagar les tropes i atendre les despeses de l'exèrcit. Aquestes
monedes tenen com a anvers un cap viril i com a revers un o dos
genets acompanyats de la llegenda ibèrica Kese, el nom de
la ciutat ibèrica conquistada. Kese i Tarraco devien ser
doncs les denominacions ibèrica i llatina d'una mateixa ciutat.
El principal interès estratègic d'aquesta ciutat era
el seu port, ben situat per a les comunicacions marítimes
amb la Itàlia central i que, per la seva relativa proximitat
a la vall de l'Ebre, permetia bons contactes terrestres amb les
terres de l'interior hispànic.
Al port de Tàrraco va desembarcar el 217
aC un segon exèrcit romà de reforç sota el
comandament de Publi C. Escipió, germà de l'anterior.
La guerra va continuar amb sorts diverses fins que l'any 211 els
dos generals van morir en combat i Roma va haver d'enviar reforços
apressadament.
Un nou exèrcit va desembarcar a Tàrraco
i l'any següent hi va arribar un nou general amb més
tropes. L'elegit fou Publi Corneli Escipió el Jove, fill
i nebot dels anteriors, al qual les seves gestes posteriors van
donar el sobrenom de l'Africà. A Tàrraco, P. Corneli
Escipió reuniria en assemblea els aliats ibers i l'any 209
aconseguiria conquerir Cartago Nova, la capital púnica. Tres
anys més tard, el 206, després de la rendició
de Gadir i la fugida de les últimes tropes púniques
d'Hispània, el port de Tàrraco es degué guarnir
per acomiadar Escipió, que va tornar a Roma com a vencedor
al capdavant d'una magnífica esquadra amb el botí
de guerra aconseguit.
|
Inici |
Kese / Tarraco. La
ciutat republicana
Acabada la guerra, Roma va haver d'organitzar l'administració
de tots els nous territoris conquerits. Amb aquesta finalitat, l'any197
aC va decidir la creació de dues noves províncies
denominades Hispania "ulterior" i Hispania "citerior" (Hispània
"llunyana" i Hispània "propera"), posades sota el comandament
de governadors amb mandat anual, sotmeses al pagament d'impostos
i dotades de tropes de guarnició. Durant dos segles la història
de les províncies hispanes sembla limitar-se a una contínua
successió de guerres frontereres amb les quals Roma va anar
ampliant progressivament els seus dominis territorials en direcció
al centre i el nord hispans. Un procés que no culminaria
fins a les Guerres Càntabres de finals del segle I aC.
Durant aquest temps Tàrraco va passar a actuar
com a centre administratiu i quarter d'hivern per a les estades
dels nous governadors. El 195 aC hi va passar el cònsol Cató,
entestat a dominar la primera gran rebel·lió dels pobles
ibèrics contra el nou domini de Roma, encara que el teatre
d'operacions va afectar tanmateix les zones muntanyoses del nord
de Catalunya. El 180, traslladades ja les operacions militars a
la Celtibèria, sabem que la ciutat era el punt de trobada
entre el governador sortint i l'entrant, la qual cosa permetia el
descans hivernal i l'organització dels nous reforços
arribats de Roma. La ciutat continuava doncs actuant com a base
militar, port avantatjós i cap de pont en direcció
a la vall mitjana de l'Ebre.
Sabem molt poc sobre la topografia de la ciutat
en aquests moments i tan sols coneixem amb cert detall l'evolució
de les muralles que envoltaven la part alta del turó tarragoní.
No obstant això, una dada històrica que ens subministra
Ciceró provaria encara un caràcter mixt del nucli.
L'any 108 aC l'excònsol M. Porci Cató, condemnat i
exiliat de Roma, va escollir la ciutat per retirar-s'hi. Com que
l'exili exigia la sortida del territori romà, només
un caràcter federat o lliure de la ciutat ho hauria permès.
Sabem que la ciutat continuava encunyant unitats de plata i asos
de bronze conservant el topònim ibèric Kese, sense
utilitzar llegenda llatina fins a la fundació d'una colònia
en època augustal.
La topografia de la ciutat republicana va poder
ser de dos nuclis independents: l'antic oppidum ibèric, situat
a la vora del port i envoltat pel seu propi circuit emmurallat-convertit
ara en la "civites foederata Cese/ Tarraco-, i la gran fortalesa
romana alçada durant la Guerra Púnica de forma independent
i vigilant al capdamunt del turó tarragoní. Una fortalesa
ampliada al segle II aC i convertida en un gran castrum permanent,
aparentment amb un espai interior poc urbanitzat i mancat, pel que
sabem, d'arquitectura monumental.
Al segle I aC la ciutat assistiria als nous conflictes
civils que van entelar el final de la República romana. L'any
73 aC va tenir lloc als voltants de la ciutat una de les últimes
batalles entre l'exèrcit senatorial i les tropes romanes
i hispanes del rebel Sertori. L'any 49 aC la ciutat va socórrer
Juli Cèsar, enfrontat a Ilerda contra els legats pompeians
Afrani i Petreius. Després de la seva victòria, Juli
Cèsar convocaria a Tàrraco una assemblea de tota la
província per donar per tancades les hostilitats i fixar
premis i càstigs. En aquell temps la romanització
s'havia fet efectiva en l'ocupació del territori circumdant,
en la implantació de nous cultius intensius com la vinya
i en l'existència a la ciutat d'un important nombre de comerciants
marítims romans i itàlics, banquers i tractants d'esclaus
organitzats en societats mercantils, testimoniats per l'epigrafia
i per tombes de caràcter monumental.
|
Inici |
La colònia Tàrraco
i la Hispània Tarraconense
Vencedor
de Marc Antoni i Cleopatra en la batalla naval d'Àccium (31
aC), Octavi, fill adoptiu de l'assassinat Cèsar, va començar
una planificada transformació de l'Estat romà que
permetés posar fi a un segle de guerres civils. Per a això
va decidir implantar un poder central de tall dinàstic.
L'any 27 aC Octavi rebia del Senat el títol
d'August i assumia el comandament directe de totes les províncies
encara no pacificades.
A finals del mateix any, August es va dirigir personalment
en campanya contra els pobles càntabres i asturs, però
seriosos problemes de salut i la duresa del clima el van fer retirar
a Tàrraco.
Durant dos anys i en una lenta convalescència,
l'emperador va residir a la ciutat, on va iniciar els seus vuitè
i novè consolats. La vida urbana s'enriquiria, doncs, amb
una continuada activitat d'ambaixades i recepcions oficials. En
aquests anys, les antigues províncies Citerior i Ulterior
van passar a ser-ne tres: la Hispània Citerior, des d'ara
també denominada Tarraconense, que té Tàrraco
per capital; la Hispània Ulterior o Bètica, amb capital
a Corduba (Còrdova), i la Lusitània, una nova província
la capital de la qual es va situar a la ciutat d'"Emerita" (Mèrida),
fundada per August amb veterans de les Guerres Càntabres.
Coincidint amb aquestes reformes, Tàrraco
es va convertir en una colònia romana, encara que desconeixem
les dates exactes en què es va produir aquest fet. La primera
confirmació precisa del nou estatut correspon a una nova
emissió monetària de la ciutat de monedes de bronze
amb la imatge llorejada d'August, els seus fills adoptius Gai i
Luci i les sigles CUT o CUTTarr ("Colonia Urbs Triumphalis Tarraconensis").
Aquestes sèries monetàries, les primeres que la ciutat
realitzava amb llegenda llatina, commemoraven els seus nous rang
i títols com a colònia romana, títols que en
epígrafs més tardans es van complementar amb el "cognomen"
"Iulia" (CIUTTarr). Aquesta encunyació es va produir entre
els anys 2 aC i 4 dC, és a dir, quasi 20 anys després
de l'estada d'August a la ciutat.
Com a colònia romana, Tàrraco va haver
de reorganitzar el cens de la seva població, ara composta
per ciutadans romans, es va dotar de nous òrgans de govern
i va haver d'invertir enormes sumes de diners per monumentalitzar
l'arquitectura pública d'acord amb la dignitat del seu nou
rang. Una llei, exposada públicament en taules de bronze,
regia tota la vida comuna. La ciutat va passar a ser governada per
l'"ordo decurionum", una assemblea de les majors fortunes de la
ciutat, composta habitualment per 100 membres i responsable de tota
la vida pública. D'aquesta assemblea sorgien cada any les
magistratures urbanes: dos duumvirs, a la vegada alcaldes i jutges,
i dos edils que actuaven com a regidors d'urbanisme, responsables
dels mercats, els temples i les vies públiques. Cada any,
el poble escollia en eleccions aquests quatre magistrats. Cada cinc
anys, a més, una magistratura especial, el duumvir quinquennal,
era l'encaregat de reorganitzar el cens de tota la població.
Un "qüestor" era responsable de les finances urbanes i un ampli
conjunt d'esclaus i funcionaris públics assistien els magistrats
en les seves funcions.
Com a colònia, Tàrraco era el centre
d'un determinat territori ocupat per aldees i caseries ("pagi",
"vici") i explotacions agrícoles ("villae") que aprofitaven
els recursos agrícoles, ramaders i forestals de l'entorn
natural. El territori de Tàrraco limitava pel nord amb el
de la veïna Barcino (Barcelona), pel sud amb el de Dertosa
(Tortosa) i per l'est amb el d'Ilerda (Lleida). Una part d'aquest
territori (fonts, rius, boscos i prats) es consideraven terres comunals
amb llibertat d'accés i passatge, mentre que les terres agrícoles
foren parcel·lades i entregades per ser explotades per colons
que es convertien en petits propietaris rurals. Hi havia també
enormes propietats agropecuàries (saltus), propietat dels
ciutadans més rics, amos a vegades de mines o pesqueres.
Per a tot aquest territori, la ciutat era el centre
de l'administració, del fisc i dels jutjats, la plaça
de mercat i el lloc de celebració de les grans cerimònies
religioses que al llarg de l'any reunien obligatòriament
el conjunt de la població.
La colònia, per tant, va haver d'invertir
grans sumes en la seva arquitectura pública per restaurar
les muralles, monumentalitzar les portes d'accés, millorar
el subministrament d'aigua potable mitjançant conduccions
i aqüeductes i afavorir l'eliminació de residus amb
una xarxa de clavegueres.
Es construiria un fòrum com a plaça
pública principal, seu dels temples i dels principals edificis
administratius i judicials, lloc d'assemblees, de mercat i de reunions
de negoci. Progressivament, a més, es van construir els principals
edificis públics: un teatre on celebrar jocs escènics,
un circ per a les curses de carros i un amfiteatre per a caceres
i lluites de gladiadors. Tota festa romana requeria obligatòriament
algun d'aquests espectacles i els magistrats havien de dedicar anualment
importants sumes perquè es duguessin a terme. Finalment,
les termes públiques asseguraven un lloc de reunió
i esbarjo on la població de tots dos sexes gaudia de la sauna
i el bany com un acte social d'assistència imprescindible.
Però, a més, Tàrraco era la
seu d'un "conventus iuridicus", un districte judicial al qual acudien
a dirimir els seus plets els habitants d'un ampli sector de la província
que comprenia tota la costa del nord-est i llevant hispànic,
des dels Pirineus fins al riu Xúquer. A l'últim, Tàrraco
era la capital d'una província romana i, com a tal, residència
del governador, dels seus ajudants i seguici i de tot l'aparell
de l'administració provincial organitzat a l'entorn del "tabularium",
o arxiu provincial, i l'arca, o tresor fiscal. A l'arxiu provincial
de Tàrraco, actualitzat cada cinc anys, hi havia una meticulosa
relació de totes les ciutats de la província, dels
seus territoris i habitants respectius i de les seves possessions
i obligacions, a més d'un mapa detallat de tot el territori
provincial.
També els principals camins foren restaurats
i remodelats, cosa que va facilitar les comunicacions. L'antiga
Via Heraclea, el mític camí d'Hèrcules des
d'Itàlia a l'estret de Gibraltar, va passar a ser la Via
Augusta. Les "mansiones" de Subsaltum, Palfuriana i Antistiana,
veïnes a Tàrraco en aquesta ruta, testimonien pels seus
noms la presència dels grans propietaris rurals abans esmentats.
És possible que es construís en aquests moments un
pont de pedra per travessar el llit del Francolí, però
de la seva existència no n'han quedat arguments suficients.
Sí que sabem en canvi que va ser aleshores quan el potentat
Luci Licini Sura va fer alçar sobre la via l'arc de Berà,
probablement al pas del camí per les seves propietats.
|
Inici |
Els monuments del
culte imperial
El nou tipus de govern personal i hereditari implantat
per August requeria nous elements de cohesió i acceptació
de la figura imperial. La fórmula utilitzada va consistir
a recollir la tradició hel·lenística de considerar
el sobirà un déu vivent. Roma s'havia aproximat a
aquesta tradició en declarar oficialment déu Juli
Cèsar, assassinat l'any 45, a qui va dedicar un temple al
fòrum romà. Després de la seva victòria
sobre Marc Antoni, Octavi va permetre que les ciutats orientals
comencessin a declarar-lo déu vivent, a dedicar-li temples
i a instaurar-li culte. Va procurar, tanmateix, que sempre estigués
al costat seu la deessa Roma, amb la qual cosa el culte es convertia
en una devoció al mateix Estat i al seu màxim governant.
També a Occident i a la mateixa Itàlia moltes ciutats
van seguir l'exemple oriental i tant August com el seu cercle familiar
van començar a rebre culte com a déus.
Tàrraco va decidir erigir un altar dedicat
a l'emperador, durant o poc després que se n' anés
de la ciutat. Anys després, una delegació de la ciutat
acudiria a Roma per comunicar a August un succés miraculós:
una palmera, l'arbre mitològic d'Apol·lo, protector
de la família Júlia, hauria nascut sobre aquest altar
tarraconense, a la qual cosa l'emperador contestaria sorneguer:
"Doncs sembla que no sacrificàveu gaire". L'anècdota,
recollida per Quintilià, queda testimoniada per una emissió
monetària de la ciutat amb representació de l'altar
sobre el qual neix una palma.
L'any 14 dC August moria i era succeït per
Tiberi. Seguint el model ja implantat amb Cèsar, el Senat
va deïficar oficialment la seva figura, i va convertir així
en estatal un culte que ja havien implantat nombroses ciutats. L'any
següent una delegació tarraconense va acudir a Tiberi
per sol·licitar el permís imperial per erigir a August
un temple "que donés exemple a les altres províncies".
El temple apareix representat en monedes de l'època al costat
de la imatge entronitzada d'August i les llegendes "Deo Augusto"
i "Aeternitatis Augusta", acompanyades de les sigles de la ciutat,
CUTT. No sabem amb seguretat on es va situar aquest temple, però
resulta lògic imaginar- lo pels voltants del fòrum
de la colònia, a la part baixa de la ciutat.
A partir d'ara, la carrera dels magistrats urbans,
edils i duumvirs culminaria amb un nou càrrec sacerdotal:
el flaminat de Roma i August. Al mateix temps, els lliberts, que
pel seu origen servil tenien vedat l'accés a les magistratures
encara que haguessin acumulat grans fortunes, foren autoritzats
a organitzar un col·legi sacerdotal propi, els sevirs augustals,
també dedicat al culte imperial.
|
Inici |
La Tàrraco
altimperial i el complex arquitectònic de la província
La guerra civil de l'any 69, que va acabar amb el
mandat de Neró i va posar fi a la dinastia julioclàudia,
va donar pas a tres emperadors successius enderrocats per les armes,
fins que finalment Vespasià, un militar professional d'origen
itàlic, al comandament de les legions orientals, va entrar
victoriós a Roma i va assegurar de nou, amb el seu mandat,
l'estabilitat de l'Imperi. Les seves primeres mesures es van encaminar
a assegurar l'ordre social i econòmic de l'Imperi, arruïnat
per la guerra civil, reorganitzant les classes socials i l'administració
provincial.
Entre les mesures, Plini (NH, III, 4,30) menciona
la concessió a totes les províncies hispanes del dret
llatí, cosa que convertia en municipis romans nombroses ciutats
estipendiàries, anteriorment sotmeses al control fiscal d'algunes
colònies i municipis.
En època dels emperadors flavis, entre els
anys 69 i 96 dC, el perfil urbà de Tàrraco va experimentar
un important canvi. Fins aleshores, tota la part superior del turó
tarragoní, on es va situar el primer castrum romà,
s'hauria mantingut molt poc urbanitzada, i la ciutat s'hauria desenvolupat
sobretot a la part inferior del turó, a la vora de la fondalada
portuària. Coincidint amb les noves mesures de Vespasià,
va començar a edificar-se a la part alta de la ciutat un
immens conjunt arquitectònic de cerimònies compost
per un gran temple i una plaça de culte annexa, una segona
i enorme plaça de representació situada a un nivell
inferior i envoltada de criptopòrtics i pòrtics superposats
i, finalment, un circ situat en posició transversal que tancava
el complex i el separava de la ciutat pròpiament dita.
Les nombroses troballes epigràfiques permeten
entendre la construcció com un immens decorat arquitectònic
destinat a les reunions anuals del Consell Provincial ("Concilium
provinciae Hispaniae citerioris"), una assemblea de delegats de
les aproximadament 300 colònies i municipis de tota la província,
agrupats en set conventus, que un cop l'any es reunien a Tàrraco
per celebrar- hi les cerimònies del culte imperial presidides
per un flamen -o summe sacerdot- elegit anualment i que residia
a la ciutat durant el seu mandat. El seu títol oficial al
segle II fou el de "flamen Romae, divorum et Augustorum provincia
Hispania citerioris", sacerdot de la deessa Roma, dels emperadors
divinitzats, de l'emperador governant i dels seus entorns familiars.
En realitat, darrere del fast de les cerimònies
anuals i de les nombroses estàtues d'emperadors, flamens,
patrons, ambaixadors i alts funcionaris de l'administració
provincial que es van anar alçant a les dues places d'aquest
complex, hem de reconèixer també la funció
política d'aquesta assemblea de notables, com un sistema
de representació de l'elit urbana provincial per discutir
i abordar els problemes comuns. El seu enfrontament amb l'emperador
Adrià, que va presidir personalment l'assemblea de l'any
122, en vista de les seves exigències de noves lleves militars,
i les delegacions enviades davant de diferents emperadors per resoldre
temes fiscals, ho testimonien clarament. El flaminat era, al mateix
temps, un sistema de promoció que permetia adquirir prestigi
a les elits urbanes de la província per ascendir en una escala
social que tenia el seu zenit en els ordes eqüestre i senatorial.
La importantíssima capacitat econòmica
d'aquest Consell Provincial i dels seus flàmens queda testimoniada
per les enormes dimensions del complex arquitectònic, per
la riquesa de la seva decoració marmòria, però
a més pel fet que pocs anys després de la inauguració
s'afegís al conjunt un amfiteatre construït a l'exterior
de la ciutat, a prop de la porta que conduïa a Barcino. Un
fragment de la inscripció dedicatòria de l'edifici,
recentment descoberta, testimonia que el seu promotor no fou un
magistrat urbà o un mecenes privat, sinó un flamen
de la província.
Al segle II dC el poeta L. Anneu Florus, que va
residir uns anys a Tàrraco, on feia classes de retòrica,
ens va deixar en una de les seves obres una petita descripció
de la ciutat, que presenta com un lloc tranquil i honrat, de bon
clima i camps fèrtils, i dotada del prestigi que representaven
els seus títols i monuments. Però aquesta situació
pacífica i pròspera va canviar radicalment a finals
del segle II dC. Una nova guerra civil entre el nou emperador Septimi
Sever i l'aristòcrata Albí, sublevat amb el suport
de la Gàl·lia i Hispània i derrotat a Lugdunum
(Lió) el 197, provocaria una important purga de notables
hispans implicats en el complot, incloent-hi el governador de la
província. Després de la repressió successiva
van acabar les grans cerimònies del Consell Provincial. El
protagonisme dels actes públics fou ara ocupat pels governadors
i pels oficials destinats a una administració provincial
en gran mesura militaritzada.
Amb el temps, l'arquitectura pública de la
ciutat va anar requerint reformes i restauracions. L'emperador Adrià
havia ordenat restaurar a càrrec seu el temple d'August i
diverses inscripcions fan esment de restauracions de les muralles
i del capitoli. El teatre va deixar de ser utilitzat com a edifici
públic a finals del segle II, probablement per un desplaçament
de l'interès general envers els espectacles del circ i de
l'amfiteatre. Prova d'aquest interès és que l'amfiteatre
fou restaurat l'any 218 per una intervenció directa del mateix
emperador Heliogàbal, un obscur príncep d'origen siri
de curt i turbulent mandat que no va ser mai a Hispània però
que s'assegurava amb aquesta mesura el suport de l'elit provincial.
Les tensions i purgues dins de l'Imperi prendrien
repetidament els cristians per objectiu. L'any 256, durant les persecucions
de Valerià, foren executats a l'amfiteatre el bisbe Fructuós
i els seus dos diaques Auguri i Eulogi. Convertits en màrtirs,
serien enterrats a la necròpolis paleocristiana pròxima
al riu Francolí, i sobre la seva tomba es construiria una
basílica martirial. Segles més tard, ja en època
visigoda, el lloc del seu martiri fou recordat per una segona basílica
instal·lada sobre les ruïnes de l'amfiteatre.
L'any 260 dC, per primera vegada des de la fundació
500 anys enrere, la ciutat fou atacada. Un contingent de francs,
un poble d'origen germànic, que havien travessat la frontera
del Rin i saquejat la Gàl·lia, van penetrar a Hispània,
van assaltar Tàrraco i la van ocupar temporalment. Encara
que la ciutat es va recuperar aviat, l'esdeveniment marcava l'inici
d'una nova època.
|
Inici |
Tàrraco
baiximperial
Durant el segle III l'organització de l'Imperi
romà va experimentar canvis importants. Després d'unes
dècades d'anarquia, guerres pel poder i atacs exteriors,
Dioclecià (284-305) va decidir una nova organització
de les províncies: va crear la diòcesi, una nova unitat
administrativa superior, i va reorganitzar els territoris provincials.
La Hispània Tarraconense, la més gran
de les tres províncies hispanes i per això més
difícil d'administrar, fou dividida en tres, amb la separació
de la Gal·lècia i la Cartaginense. Aquestes tres noves
províncies, juntament amb les de la Lusitània i la
Bètica, a més de la Mauritània Tingitana, formarien
la diòcesi de les Hispànies, sota el comandament d'un
vicarius. Més tard, sorgiria encara una nova unitat major,
la prefectura, que agrupava al seu torn diverses diòcesis.
La diòcesi de les Hispànies, juntament amb les de
"Septem Provinciae" i Britannia, van passar a integrar-se en la
prefectura de la Gàl·lia.
La transformació de l'Estat romà va
tenir com a elements centrals l'adopció del cristianisme
com a nova religió oficial a partir de Teodosi, la divisió
de l'Imperi a la seva mort en Orient i Occident, i sobretot la pressió
incessant de diferents pobles germànics, que trencaven les
fronteres en expedicions de saqueig i als quals s'havia de combatre
o comprar la pau. De mica en mica, alguns d'aquests pobles es van
establir legalment a l'interior de l'Imperi com a aliats a sou per
fer front a altres pobles considerats enemics. Era aquesta una complexa
situació en la qual la figura imperial es va consolidar mitjançant
rituals palatins cada vegada més fastuosos, alhora que sorgia
una nova i influent jerarquia social formada pels bisbes cristians.
Els concilis, reunions dels bisbes per províncies
o bé de caràcter ecumènic, van adquirir un
paper cada vegada més important com a centres de decisió.
Diferents interpretacions de la fe donaven lloc tanmateix a heretgies
que motivaven interminables lluites i persecucions.
Sueus, vàndals i alans entraven a Hispània
el 409 mentre Màxim, un aristòcrata hispà,
era proclamat August de la diòcesi de les Hispànies
pel general Geronci en una confusa lluita pel poder que enfrontava
l'emperador Honori i l'usurpador Constantí III, i després
Geronci amb aquest últim.
Màxim va fixar la residència a Tàrraco
i Bàrcino, on va encunyar moneda, mentre Constant, fill de
Constantí III, situava la seva pròpia cort a Caesaraugusta
(Saragossa). Fracassat l'intent, Màxim es va exiliar a la
Gal·lècia, on anys més tard, amb l'ajut dels
vàndals, tornaria sense èxit a intentar aconseguir
el tron imperial.
El 476 Roma queia definitivament en mans de l'hèrul
Odoacre i una sèrie de nous regnes germànics substituiria
l'anterior estructura provincial. En aquests anys, Tàrraco
passaria a formar part del regne visigot de Tolosa i progressivament
perdria protagonisme respecte a altres centres urbans com Bàrcino.
No obstant això, el seu caràcter de seu eclesiàstica
metropolitana i la realització de concilis, com el de l'any
516, assegurarien la seva importància i influència.
Sabem també que el port va continuar actiu i que el tràfic
intens de tot tipus de productes no s'interrompria fins a la invasió
musulmana.
Coneixem malament l'evolució urbana de la
ciutat en època tardoantiga. En el segle IV diversos governadors
provincials havien continuat protagonitzant restauracions d'edificis
i dedicatòries d'estàtues. Però l'any 360 el
fòrum de la colònia era ja un camp de ruïnes
entre les quals es va amagar un petit tresor de monedes que permet
datar-ne l'abandonament. Carreus i pedestals eren arrossegats fins
a la veïna necròpolis paleocristiana i reutilitzats
en la construcció de tombes i com a tapes de sarcòfags.
En realitat, la reducció del perímetre urbà
i l'abandonament o transformació de les antigues places públiques
ens donen una falsa imatge de decadència. La qualitat dels
sarcòfags utilitzats com a enterraments per l'elit urbana
de la ciutat, encara que reduïda, mostra a més un considerable
poder econòmic. La ciutat, simplement, havia canviat d'arquitectura
pública, adaptada a una societat amb nous centres de poder.
A principis del segle V la ciutat posseïa nous
edificis principals centrats a l'entorn del "praetorium" o palau
de govern, seu del comes, o governador pertanyent al cercle de confiança
imperial. En segon lloc, destaca igualment la nova església
catedralícia, seu del bisbe metropolità, i tant el
palau com la catedral estan envoltats d'un ampli conjunt de serveis,
arxius, residències i dependències. Aquest ambient
és descrit de forma precisa en una famosa carta de Consenci,
un teòleg menorquí, a Sant Agustí, bisbe d'Hipona,
en relació amb una trama de denúncies de l'heretgia
priscil·lianista que afectava bisbes i alts personatges de
l'entorn familiar del mateix comes provincial. En la carta, datada
el 419, la ciutat és ja denominada Tarracona, i entre els
fets narrats es menciona el bisbe Ticià, el primer metropolità
documentat a Hispània, i també la celebració
del primer concili conegut celebrat a la ciutat, una petita i urgent
reunió de bisbes que degueren jutjar les greus acusacions
del monjo Frontó, fundador d'un monestir a la ciutat, contra
els bisbes d'Ilerda i Osca, acusats de posseir còdexs herètics.
Bona part de l'antic recinte provincial estava ara
ocupat per cases i horts, mentre sorgien nous centres de culte a
l'entorn de les basíliques del Francolí i de l'amfiteatre,
ambdues relacionades amb els màrtirs del 256. Una nova basílica
envoltada d'estructures recentment estudiada, al costat de la necròpolis
paleocristiana del Francolí, prova la importància
de l'hàbitat suburbà. A la vora del monestir evidenciat
per la carta de Consenci l'epigrafia permet documentar-hi una comunitat
jueva organitzada a l'entorn d'una sinagoga.
Amb el regnat de Leovigild, el regne visigot d'Hispània
va instal·lar la seva capital a Toletum (Toledo), com a prova
d'una nova orientació dels eixos del poder. A Tàrraco,
tanmateix, fou ajusticiat l'any 585 el seu fill, el príncep
Hermenegild, que s'havia rebel·lat contra el seu pare i s'havia
negat a acceptar la fe arriana. Diferents rebel·lions marcarien
l'evolució del regne visigot, mentre que Tàrraco conservaria
el privilegi d'una seca monetal activa fins a principis del segle
VIII.
El 714 el ràpid avanç de l'exèrcit
musulmà provocaria la fugida de les elits tarraconenses.
Pròsper, el bisbe metropolità, va fugir per mar cap
a Itàlia i es va endur les relíquies i els llibres
litúrgics. L'arribada àrab va produir una interrupció
de les comunicacions marítimes i la ciutat va perdre tot
protagonisme. En els segles successius Tarraquna fou una terra de
frontera i aparentment va quedar reduïda a una balda, una aldea
d'escassa importància.
El record del seu gloriós passat, i
sobretot de la seva prestigiosa seu metropolitana, serviria tanmateix
d'estímul perquè a partir del segle IX la nova aristocràcia
feudal catalana, buscant la independència de la metropolitana
Narbona, donés suport a la recuperació de la ciutat
i al restabliment de la seva seu amb l'ajut de l'Església
romana, la qual cosa seria finalment duta a terme durant el segle
XII, fet que va permetre un nou ressorgiment de la vida urbana que
ja mai no s'interrompria.
|
Inici |
|